Ritmica Belsele en hun gebruik van Social media

Elien Van Deynse   ‐  Woensdag 4 mrt 2020   ‐   Tweet

#wearegym

Lancering vlog-reeks - Forma

Social media speelt een grote rol in ons dagelijks leven. Ook voor sportclubs blijft het een belangrijke tool om te gebruiken. Turnclub Ritmica begreep deze boodschap zeer duidelijk en tilde hun social media gebruik naar een hoger niveau.

Turnclub Ritmica Belsele is al jaren actief op social media. De website, www.allemaalritmica.be bestaat intussen bijna 20 jaar en onderging regelmatig een update of verandering van look. De laatste grote verandering gebeurde een viertal jaar geleden met behulp van een professionele firma. Ze hadden toen net een nieuw logo met waarin alle aspecten van Ritmica voorgesteld werden en toen was de tijd rijp voor een nieuwe site. We vroegen bestuurslid Geert Rombouts om ons te woord te staan.


Q / Op welke social media kanalen zijn jullie actief?

Ritmica is aanwezig op Facebook, Instagram en YouTube. Onlangs richtten we een nieuw Instagram-account op om mensen meer te triggeren voor onze vlogs en naambekendheid te doen stijgen. Ondertussen hebben we 364 volgers op IG. Wat opvalt is dat we dezelfde naam 'allemaal Ritmica' gebruiken voor ons Instagram-account als voor de website. Zo zijn we makkelijker vindbaar voor geïnteresseerden.

Q / Wie beheert er jullie online kanalen?

Facebook en de website worden beheerd door bestuursleden, Leen voor de website en Julie/Eline voor Facebook. Voor onze website kunnen we beroep doen (tegen betaling natuurlijk) op de ontwerpers als er grote aanpassingen moeten gebeuren. Het dagelijks beheer doen we natuurlijk zelf. Facebook doen we helemaal zelf, net als het maken en verspreiden van de Ritmicrant. Het YouTube kanaal wordt door Lothar onderhouden. Meer info hierover volgt verder in de tekst.

De Vlog

Naar aanleiding van de aanstomende dansshow zat de club met een aantal vragen:

  • Kunnen we een publiek bereiken buiten onze eigen leden? Vorige shows kwamen vooral vrienden en familie van dansers kijken (op zich logisch) en slaagden we er slechts beperkt in om met affiches en mailing de show kenbaar te maken aan niet leden. Tweeduizend bezoekers voor de show is helemaal niet slecht maar kan het nog beter? Maw kunnen we de show aan meer mensen voorstellen?
  • Hoe kunnen we aan sponsors iets nieuws aanbieden waarbij ook zij het gevoel hebben dat het meer is dan zomaar in een boekje of op een affiche staan. We organiseren een VIP gebeuren voor hen maar wat kan er extra? (in ruil voor een extra bijdrage?)

Een brainstorm sessie leverde heel wat goede ideeën op en de vlog-reeks was geboren. Om deze vlog volledig juist en doeltreffend uit te werken contacteerde de club Lothar. Lothar is afgestudeerd in richting Communicatie en gepassioneerd door social media. Hij is er beroepshalve ook mee bezig.


De club richtte hun eigen YouTube-kanaal op en startte een vlogreeks van 10 filmpjes. Die worden momenteel wekelijks gepost tot de show 'Forma' zal plaatsvinden.

Naast het posten van de video's op YouTube is het ook zeer belangrijk dat er een link wordt gelegd tussen de video's, de website, Facebook en Instagram. Alle kanalen sluiten mooi bij elkaar aan en communiceren over hetzelfde onderwerp op zijn eigen manier. De strategie hierachter zit goed in elkaar en er werd door Lothar ook een concrete planning hiervoor opgesteld. "We durven gerust stellen dat onze planning doordacht is", zegt Geert.

"De idee is niet enkel om meer tickets te verkopen met onze vlog maar om alle facetten van Ritmica te belichten: Parkour, Ritmica + conditiegym, powerdance, dochterclub Singym ... " - Geert Rombouts

Q / Wat is nu het resultaat van al dat gepost op alle kanalen met jullie vlogs?

  • De handelaars die in onze vlogs voorkomen zijn zeer tevreden en delen gretig de link met hun klanten (en met andere handelaars die dan ook weer interesse tonen in sponsoring).
  • Het aantal views is eigenlijk al hoger dan gehoopt en we hopen dat hierdoor de naambekendheid van Ritmica groeit.
  • De werkpunten van de club vallen op en laat ons duidelijk voelen waaraan we nog meer kunnen werken. Turners zijn zeer goed in uniform, bij sommige dansgroepen is er nog werk aan de winkel
  • Het is gewoon heel leuk om te maken voor onszelf maar vooral voor ook voor onze leden. Alle aspecten komen aanbod en iedereen leert iedereen kennen! Alleen al dat plezier is de investering waard!

Bestuurslid Geert geeft tips:

  • Het komt er vooral op aan om vanuit het bestuur een overzicht te bewaren over wat er verschijnt op die sociale media. Het moeilijkste te controleren blijft Facebook met nieuwe opgerichte groepen van trainers of subgroepen waar ouders commentaar geven op wat er soms fout gaat of beter kan. Dit mag geen eigen leven gaan leiden dus is het belangrijk om aanwezig te zijn in alle groepen. Communicatie via website, email, zelfs instagram is gemakkelijker te ‘controleren’ en te sturen.
  • Een website blijft essentieel om mensen te informeren: voor brieven, Ritmicranten, inschrijvingen, info over uniform, .... bij vragen moeten mensen daar terecht kunnen!
  • Ritmica raadt vooral aan om mensen met ervaring te zoeken voor de uitbouw van social media of voor professionele hulp te (eventueel tegen betaling) omdat dit echt een belangrijke schakel is tussen lid en club.

Gymfed geeft tips:

  • Kies op welke social media kanalen je als club aanwezig wenst te zijn en werk deze kanalen zorgvuldig uit. Het is beter om twee kanalen goed uit te werken dan op 5 kanalen maar half aanwezig te zijn.
  • Zorg dat je weet wat er leeft bij je leden, zowel offline als online. Wees aanwezig in de conversie!
  • Stel iemand van je club aan die verantwoordelijk is voor het gebruik van social media. Met teveel trainers/bestuursleden toegang hebben tot de social media zorgt voor chaos en verwarring.
  • Facebook is het meest gebruikte sociale medium ter wereld, hier op aanwezig zijn lijkt ons dus een must!

Social media blijft een aanvullend medium

Ritmica is ook offline bereikbaar bijvoorbeeld in de sporthal van Belsele waar iedere week een bestuurslid aanwezig is en mensen wegwijs maakt in de werking van de club. Ze staan er als bestuur op dat ook mensen die geen of beperkt toegang hebben tot sociale of digitale media hun weg vinden binnen de club. Dit gaat van anderstaligen tot mensen met beperkte financiële middelen of mensen die gewoon nog graag een afgedrukte Ritmicalender op hun ijskast hangen hebben.

Deze groepen worden al eens vergeten via de digitale kanalen en ook voor hen (en voor vele anderen die iets over de club willen zeggen) blijft mondelinge informatie en een menselijke aanpak zeer belangrijk. Vandaar blijven sociale media aanvullend, en niet allesbepalend. Ritmica wil vooral een warme club zijn waar iedereen welkom is, gedragen door mensen die als vrijwilliger hun tijd in willen steken....


> Meer tips over gebruik van social media nodig? Check dan zeker het artikel van de VSF.

> Heb je vragen rond social media in clubgebruik? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren via info@gymfed.be

> In de Gymbieb of het Clubnet vind je ook nog heel wat handige info over het gebruik van Social media



Reacties op dit bericht

Om een reactie te plaatsen en reacties te bekijken moet je ingelogd zijn. Inloggen