Expert aan het woord: samen voor fysiek en mentaal sterke sporters

Lore MARGUILLIER   ‐  Donderdag 21 apr 2022   ‐   Tweet

#gymfedsportmodel

Stel je sporter centraal met het Gymfed-sportmodel

Elke training je sporters progressie laten maken tijdens een leuke training, dat is het doel! Maar geef toe, gemakkelijk is dat niet altijd?! Wist je dat het Gymfed-sportmodel je helpt om jouw trainingen nóg beter te maken op maat van jouw sporters?

Jij bent een goede trainer want jouw trainingen ….

  • ... zijn afgestemd op de noden en wensen van je sporters
  • ... vinden plaats in een context waar je sporters zich goed bij voelen
  • ... bevatten de juiste trainingsinhoud zodat je sporters vooruitgang maken
  • ... hebben een duidelijk doel passend bij de sporters
  • ... worden gestructureerd aangepakt

De kenmerken van je sporters en aandachtspunten in jouw coaching zijn natuurlijk niet voor elke sporter hetzelfde. Waar focus je op bij een jonge recreatieve gymnast? Wat kan je verwachten van een gedreven wedstrijdsporter? Hoe zit het met de ontwikkeling van kracht en lenigheid? En wat met de fysieke en mentale belasting van de trainingen? Met het Gymfed-sportmodel ondersteunen we je met inzichten hoe jij als trainer jouw sporters op elk moment hun volle potentieel kan laten benutten.

Q: Is krachttraining belangrijk? En wanneer plan ik dit best in? 

Gymfed-expert: Krachttraining is zeker en vast belangrijk. Het lichaam van je sporters moet voldoende sterk zijn om de trainingsbelasting aan te kunnen en geen blessures op te lopen. Hoe je deze krachttraining aanpakt, is afhankelijk van de leeftijd en fase van jouw sporters:

  • Bij jonge sporters moet je krachttraining steeds functioneel doen, wat wil zeggen enkel met hun eigen lichaamsgewicht. Tot en met de fase Gerichte training kan je heel het seizoen door gelijkmatig krachttraining in je trainingsplanning voorzien, gezien de focus hier op continue progressie ligt.
  • Wanneer de uitvoering van de krachtsoefeningen volledig correct verloopt, kan eventueel vanaf het einde van de fase Gerichte training of het begin van de fase Doorgedreven training geleidelijk aan kleine extra gewichten toegevoegd worden.
  • Tijdens de groeispurt van je sporter moet je vooral inzetten op het behoud van kracht, voor en na de groeispurt kan je streven naar krachttoename.
  • Bij oudere sporters die streven naar piekprestaties op wedstrijden moet ook de krachttraining hierop afgestemd worden en zal in het begin van het seizoen meer ingezet worden op krachttoename, en tijdens de wedstrijdperiode meer op onderhoud.

Q: Mijn jonge sporters kunnen zich niet zo goed concentreren, hoe komt dit? Wat kan ik hieraan doen?

Gymfed-expert: Zich concentreren is iets wat een sporter moet leren. De duur van concentratietijd moet dus geleidelijk opgebouwd worden. Wanneer je als trainer concentratieverlies vaststelt kan je de sporter ook meteen bevragen over hun taakfocus. Ze moeten namelijk leren herkennen wanneer en waardoor ze hun taakfocus kwijt zijn en leren herkennen of ze met afleidende gedachten bezig zijn. Enkele technieken die je hierbij kunnen helpen:

  •  De stoptechniek: de sporter of jij herkent de niet-helpende gedachte/het concentratieverlies, vervolgens gebruik je een woord, beeld of gebaar dat stop betekent (op voorhand afgesproken) waarmee je de sporter helpt om heel bewust de concentratie terug te nemen. 
  • Werk met focus-cues per element, zoals bijvoorbeeld 'strek', 'duw', 'hoog'. Deze korte en krachtige woorden kunnen snel in het hoofd verwerkt worden en benoemen exact het kernpunt van de beweging waarop de sporter zicht dient te concentreren.

Q: Heb je tips hoe ik mijn trainingsplanning over een langere periode het best kan opbouwen?

Gymfed-expert: Het opstellen van een trainingsplanning dient stapsgewijs te gebeuren. Daar waar bij jonge sporters het hele seizoen zeer gelijkmatig verloopt (weekplanningen die zich herhalen) omdat de focus op continue progressie ligt, komen er meer verschillende soorten periodes voor in een trainingsplanning bij oudere sporters die duidelijk willen pieken op bepaalde wedstrijden. Je moet altijd starten vanuit het geheel: Wanneer vinden de piekwedstrijden plaats, wanneer is er ruimte voor vakantie en rust, op welke momenten vallen de voorbereidende wedstrijden, ... Wanneer deze info gekend is, kunnen de periodes ingepland worden in blokken van 3 tot 8 weken met mogelijkheid tot variatie in trainingsbelasting en trainingsinhoud. Binnen die periodes kunnen vervolgens de weekplanningen ingevuld worden en als laatste de trainingen voorbereid worden.

Q: Hoe zorg ik ervoor dat mijn sporters met zelfvertrouwen naar een optreden of wedstrijd gaan?

Gymfed-expert: De opbouw van een positief zelfbeeld en een sterk zelfvertrouwen start al van jongs af aan. Zet daarvoor in op een groeimindset bij de sporters waarbij ze zelfinzicht krijgen en actiegericht én oplossingsgericht denken. Hoe kan je dit doen?

  • Geef realistische én constructieve feedback. Speel hierbij niet op de persoon, maar praat over wat en hoe ze iets doen.
  • Benadruk veranderbaarheid en eigen controle
  • Leer de sporters om naast hun verbeterpunten ook positieve evaluaties te maken van hun uitvoeringen. 
  • Kijk als trainer ook naar de kwaliteiten van de sporter breder dan sportspecifiek door bijvoorbeeld expliciet hun sterke kanten te benoemen als persoon én als sporter.
  • Complimentenrondes met de hele groep waarbij ze elkaar elk één compliment geven op het einde van de training is een leuke afsluiter.
Q: De lenigheid van mijn sporters lijkt achteruit te gaan nu ze ouder worden. Help, wat doe ik hier aan?

Gymfed-expert: Het is normaal dat door de groeispurt de lenigheid tijdelijk wat moeilijker gaat. De botten groeien namelijk sneller dan de spieren en de pezen. Hierdoor neemt de lenigheid van nature sterk af en is er extra aandacht nodig om de lenigheid - en dus ook het optimale bewegingsbereik - te behouden. Een evenwichtige en symmetrische ontwikkeling van de lenigheid in het volledige lichaam is belangrijk. Focus dus echt op onderhoud hiervan tijdens de groeispurt, maar streef geen vooruitgang na. Als de groeispurt achter de rug is, wordt het weer gemakkelijker om de lenigheid - indien nodig - te verbeteren. Heb dus geduld en train lenigheid geleidelijk zonder de pijngrens te overschrijden. Blessures wil je namelijk zeker vermijden!


Heb je zelf een vraag voor onze Gymfed-expert? Laat het ons hier weten!

Het Gymfed-sportmodel integreren in jouw trainingen? Start er vandaag mee! 

  1. Doe de quiz en kom te weten in welke fase(n) je sporters zich bevinden
  2. Surf naar www.gymfedsportmodel.be en ontdek alles over de specifieke fase(n) van jouw sporters 
  3. Ga ermee aan de slag en bouw samen aan fysiek en mentaal sterke sporters


Reacties op dit bericht

Om een reactie te plaatsen en reacties te bekijken moet je ingelogd zijn. Inloggen